V rámci vzdělávání v náhradní rodinné péči nabízíme:
Akreditovaný výcvik terapeutického rodičovství pro pěstouny a osvojitele
Komplexní výcvik pro náhradní rodiče se skládá z 18ti tříhodinových setkání, během kterých si účastníci osvojí kompetence terapeutického rodičovství. Tento přístup se dle výzkumů jeví jako nejefektivnější způsob léčení dětí s raným traumatem či poruchou citové vazby.
Další informace vizte níže.
Akreditované semináře pro sociální pracovníky/ce
Pro sociální pracovníky OSPOD i z doprovázejících organizací nabízíme tři osmi hodinové semináře akreditované MPSV, a to:
- Úvod do terorie vztahové vazby
Semináře pro pěstouny a osvojitele
Doprovázejícím organizacím nabízíme vzdělávání pěstounů, případně osvojitelů, ve formě tří- nebo čtyř hodinových seminářů:
- Základy terapeutického rodičovství: snadno a intuitivně I, II, III, IV - Zuzana Junková
- Budování identity dítěte v NRP a kontakt s biologickou rodinou - Zuzana Junková
- Přístup k dítěti se speciálně vzdělávacími potřebami I, II - Věra Malesáková
- Pouchy chování v dětském věku - Věra Malesáková
Akreditovaný výcvik terapeutického rodičovství pro pěstouny a osvojitele
Máte doma náročné dítě, na které nezabírají běžné výchovné metody? Je Vaše dítě výbušné, agresivní, nebo naopak přehnaně stydlivé, úzkostné či nesamostatné? Má Vaše dítě problémy navazovat vztahy nebo o cokoli usilovat? Máte strach z problémového chování dítěte jako je lhaní či krádeže?
Komplexní výcvik v terapeutickém rodičovství Vás praktickou formou postupně seznámí s jednotlivými principy a postupy, jak na jednotlivé situace reagovat a jak všechny výše popsané potíže řešit. Do hloubky se také podíváme do příčin pro nás často nepochopitelného chování dětí s traumatem. Během 18 setkání zjistíte, proč se Vaše dítě chová právě tak, jak se chová, jak na ně reagovat a jak můžete dítěti dlouhodobě pomoci.
Výzkumy jasně ukazují, že terapeutické rodičovství se jeví jako nejefektivnější způsob léčby pro děti s poruchou attachmentu a komplexním vývojovým traumatem.
Pokud chcete nabídnout Vašemu dítěti léčení a podporu, spokojenější a především klidnější život, terapeutické rodičovství Vás po této cestě krok po kroku povede.
Výcvik vytvořila anglická klinická psycholožka Kim Golding, která má mnohaleté zkušenosti s terapií náhradních rodin. Její přístup vychází především z Dyadické vývojové terapie (DDP) Daniela Hughese, jež se stala základem efektivní léčby dětí s poruchou attachmentu či komplexním vývojovým traumatem.
Výcvik se skládá z 18-ti tříhodinových setkání, tedy celkem z 54 hodin a trvá cca 10 měsíců.
Výcvik vedou terapeutky Mgr. Věra Malesaková a Bc. Zuzana Junková. K tomu účastníci obdrží tištěné materiály zahrnující teorii i praktická cvičení k probíraným tématům.
V současné době plánujeme výcvik v Litvínově od 27.3. 2024. Výukovým dnem budou středy od 14hod do 17 hodin. Konkrétní termíny a čas budou sděleny účastníkům na email.
Cena za celý kurz: 15.000,- Kč
Kurz lze hradit i za jednotlivá setkání, a to 1000,- Kč / setkání. Aby byl kurz skutečně efektivní, je zapotřebí absolvovat všechny části.
Kurz lze absolvovat jako povinné vzdělávání pěstounů, a tedy jej lze financovat ze státního příspěvku. Vzhledem k hodinovému i časovému rozsahu kurz umožňuje pokrýt 2 roky povinného vzdělávání.
Akreditované semináře pro sociální pracovníky/ce
Pro sociální pracovníky/ce OSPOD, doprovázejících organizací či dalších služeb pro náhradní rodiny/děti s raným traumatem nabízíme tři osmihodinové semináře. Všechny jsou akreditované MPSV pod Attachmentovým centrem ATTA z.s.
Úvod do teorie vztahové vazby:
Vzdělávací program zahrnuje základní orientaci v teorii vztahové vazby a typologii 4 typů vazeb attachmentu ( jistá vztahová vazba, ambivalentní/úzkostná, odtažitá/vyhýbavá a dezorganizovaná vztahová vazba). Účastníci se seznámí s vývojem teorie vztahové vazby (role Johna Bowlbyho, výzkumy Harry Harlowa, přínos Mary Ainsworth a Mary Main) a s výzkumy s tím souvisejícími. V rámci seznámení s jednotlivými typy vztahové vazby je věnován prostor projevům vztahové vazby v dětství, tedy vlivu na chování a prožívání dítěte. Též je věnován čas projevům vztahové vazby v dospělosti; vliv na rozvoj partnerských vztahů a na rodičovství.
Základní principy terapeutického rodičovství:
Vzdělávací program je zaměřen na základní principy terapeutického rodičovství, které pomáhá zvládat obtíže dětí, které byly vystaveny komplexnímu vývojovému traumatu a trpí závažnými poruchami ve vytváření citového pouta, attachmentu. Program vychází z vysvětlení pojmu terapeutického rodičovství a v jeho odlišení od běžného rodičovství u dětí, které nevykazují poruchy attachmentu. Program seznamuje s jednotlivými vhodnými výchovnými postupy (postoj PACE - hravost, přijetí, empatie a zvídavost, metody zadávání hranic a limitů, náprava vztahu), možnostmi jejich využití v praxi a též zahrnuje praktický nácvik vhodných výchovných intervencí. Lektory jsou pracovníci, kteří mají zkušenost s danou problematikou a dlouhodobě pracují s dětmi v pěstounské péči a v osvojení a s rodinami, ve kterých tyto děti vyrůstají
Úvod do problematiky komplexního vývojového traumatu:
Představíme komplexní vývojové trauma jako specifický druh traumatu. Pojmenujeme rozdíly mezi jednorázovým a komplexním vývojovým traumatem. Zaměříme se zejména na okolnosti vzniku komplexního vývojového traumatu a následně se budeme podrobněji věnovat všem oblastem, které komplexní vývojové trauma zasahuje - vytváření
jistého citového pouta, poruchy chování, emoční problémy, disociace, poruchy učení, somatické problémy, problémy v sebehodnocení. Závěrem se stručně zmíníme o možnostech léčby komplexního vývojového traumatu.
Semináře pro pěstouny a osvojitele
Doprovázejícím organizacím či OSPODům nabízíme vzdělávání pěstounů, případně osvojitelů, ve formě tří- nebo čtyř hodinových seminářů.
Základy terapeutického rodičovství: snadno a intuitivně I, II, III, IV
Částečně prožitkový seminář představí jednoduchou formou základní principy a postupy terapeutického rodičovství. Díky cvičením si rodiče mohou přístup vyzkoušet a zažít a lépe ho pak můžou využít s dětmi. Terapeutické rodičovství se ukazuje jako nejefektivnější způsob léčení raného traumatu u dětí v NRP.
Anotace pro rodiče:
Částečně prožitkový seminář
vás jednoduchou formou seznámí se základními principy terapeutického rodičovství. Zážitková cvičení vám pomohou nacítit opravdové gro těchto principů, abyste mohli při komunikaci s dítětem vycházet skutečně ze sebe a ne jen z naučených postupů. Jistě objevíte, že spoustu informací jste nějakým způsobem "cítili" nebo "tušili" a že tento seminář vám je pomohl lépe uchopit či použít. Prostor dáme také Vaším příběhům, otázkám či konkrétním situacím, které s dětmi řešíte a na něž se podíváme skrze přístup terapeutického rodičovství.
Budování identity dítěte v NRP a kontakt s biologickou rodinou
Vytvořit si stabilní a podpůrnou představu o tom, kdo jsem a odkud pocházím, potřebují všechny děti. Tato představa se stává základnou, opěrným bodem, ze kterého děláme životní rozhodnutí, vztahujeme se ke světu i k sobě samým. Děti v náhradní rodinné péči mají tento úkol výrazně ztížený. Úkolem tohoto semináře je představit náhradním rodičům, jak můžou svým dětem na této cestě pomoci a čeho se naopak vyvarovat.
Přístup k dítěti se speciálně vzdělávacími potřebami I
Seminář je zaměřen na přístup k dítěti s ADHD. Účastníci semináře se seznámí s diagnózou ADHD a ADD, co je příčnou této diagnózy a jaký zvolit výchovný přístup. Na jednotlivých případech si ukážeme, jak pracovat s dítětem s poruchami chování. V závěru semináře se naučíme jednoduché relaxační techniky. (Malesaková Věra)
Přístup k dítěti se speciálně vzdělávacími potřebami II
Účastníci semináře se dozví základní informace o specifických poruchách učení. Cílem semináře je ukázat pěstounům -rodičům, kdy a proč vyhledat odborníka, jak poznat, zda je dítě připravené na vstup do první třídy. Na jednotlivých případech se naučíme, jak pracovat s dítětem s poruchami učení při školní přípravě, co znamená integrace, individuální vzdělávací plán, jak spolupracovat se školou. (Malesaková věra)
Pouchy chování v dětském věku
Seminář je určen pro všechny, kteří chtějí porozumět problémovému chování dětí a dospívajících. Na semináři se dozvíte, jaké jsou příčiny poruch chování u dětí a dospívajících. Co je to ADHD, ADD, Attachment , úzkostná porucha, deprese a sebepoškozování. Cílem semináře je vysvětlit účastníkům první signály problémového chování a kdy hledat pomoc odborníka. (Malesaková Věra)
Doporučujeme
Videa:
Teorie citové vazby: Jak Vám dětství utváří život - YouTube